tisdag 9 november 2010

LCHF

Det finns mycket i mitt liv jag är tacksam och glad över! Nu tänker jag inte berätta om allt det här, utan jag håller mig till det som gäller maten! Och då måste jag bara få säga att jag är väldigt tacksam över att jag upptäckte LCHF för ca 2 år sedan.
Får väl för ovanlighetens skull bli lite personlig, eftersom det kanske kan vara till hjälp för någon annan.
Efter att jag fått mina två barn, som nu båda är i början av tonåren, har jag lagt på mig alldeles för många extra kilon. Under årens lopp har jag testat än det ena och än det andra sättet att gå ner i vikt, utan varaktigt resultat. För det fungerar inte att gå ner några kilon med en bantningskur eller med diverse pulver. När man börjar äta som vanligt igen kommer kilona tillbaka, och det med ränta.
Dessutom har jag under ett antal år haft värk i benen på nätterna och därför har jag ofta tagit Alvedon på kvällen, för lite lindring.

För 2 år sedan fick jag tag på LCHF, tog reda på allt jag kunde, via böcker och nätet. Tyckte att det verkade väldigt vettigt och bestämde mig för att börja äta enligt LCHF. Det är ingen bantningskur utan ett  nytt sätt att förhålla sig till mat, en livsstil helt enkelt.
Alltså, jag slopade så gott som alla kolhydrater och satsade på kött, fisk och fett och på ett halvår hade jag gått ner 11 kilo. Jag tror inte jag mått så bra någongång tidigare, som jag gjorde under det halvåret! Förutom kilona som försvann, blev jag dessutom av med värken i benen och godissuget var också borta. Det bästa av allt var att jag aldrig var hungrig och småsugen och det jag åt var bara så gott!
Nu kan jag inte fatta, varför jag sen när sommaren kom, började äta alldeles för mycket kolhydrater igen. Trots att jag inte mådde bra av det. Sen har det fortsatt så av bara farten, med följd att alla mina tappade kilon kommit tillbaka och också benvärken på nätterna. Hur kan man vara så urbåta dum!!!
Förra veckan var jag ledig från jobbet, från onsdag och resten av veckan. Då bestämde jag att nu får det vara nog, nu SKA jag ta nya tag med vad jag äter, för jag vill må bra. Så med början från onsdag 3 nov. kör jag strikt LCHF november ut, för att få bra fart på det hela. Efter det ska jag lägga till grönsaker och mjölkprodukter.
Nu, idag, har det gått en vecka och jag mår superbra, ingen benvärk och dessutom redan 4 kilo lättare!!! Så nu kör jag!!! Att resten av familjen äter "vanlig" mat stör mig inte, för jag gillar att laga mat och baka! Själv äter jag bara det jag mår bra av!

Så nu i november är det här en vanlig syn på min tallrik, ägg, majonnäs, kött och tonfiskröra, så gott och mättar så bra! Kyckling blir det mycket av också!
Tonfiskröran består av tonfisk i olja, majonnäs och valfri kryddning, lite hackad lök om man vill. Gott att bara krydda  med svartpeppar och curry.

För mig är största vinsten med LCHF att jag mår så otroligt bra och aldrig behöver gå hungrig, dessutom kommer kilon att försvinna som bonus.
Ska bli riktigt spännande att se hur många kilon som ryker innan november är slut, efter 4 veckor med STRIKT LCHF.

Nu när jag avslöjat allt det här, får jag väl så lov att rapportera nu och då hur det går för mig :)))

2 kommentarer:

  1. Jag har också använt mig av LCHF, men tyckte det var svårt att variera kosten. Svårt att veta vad man ska äta till, ingen potatis, inget ris. Just nu är det ide´torka hos mig. Tipsa gärna om vad du äter till din mat.
    Kram Anne-Lie

    SvaraRadera
  2. Nog skulle jag behöva en sån kur, över flera år tror jag innan det hjälper. Men som hon skriver över, vad äter du till maten? Jag är ju karbofreak, älskar potatis bland annat...

    SvaraRadera