onsdag 3 april 2013

Marängtårta (lchf)

Naturligtvis bjöds det på en smarrig tårta också i Påskhelgen.
Jag kan lova att det var åtgång på den, inte så konstigt då 
den var underbart god:) Den gjorde succé även hos de som
vanligtvis inte äter lchf. Receptet har jag hittat på
den här fina bloggen. Den ändring jag gjorde var att
dra ner lite på mängden sötning i tårtan.
Dessutom skar jag tårtan i två bottnar istället för tre.
Tårtan var lika god andra dagen, någon trodde att  
tårtbottnen var gjord av mandelmassa:)
Definitivt en tårta att servera många fler gånger!





MARÄNGTÅRTA       lchf

Mandelbotten:
1 dl Sukrin Melis
3 äggulor
2 tsk bakpulver
2,5 dl mandelmjöl
1 msk bakepro
150 g smält smör, avsvalnat
5 msk grädde

1. Vispa äggulor och sötning till fluff, 
     ( i förväg blanda de torra ingredienserna i en skål),
2. Häll i det något svalnande smöret, under visp, ner i äggvispet,
     i med de torra ingredienserna och sist i med grädden.
3. Bred ut på bakpapperklädd plåt till ca 1 cm tjockt.
     Jag använde en liten ugnsform, 31 x 24 cm, klädd med bakpapper.
4. Ställ formen åt sidan och vispa marängen.


Marängbotten:
3 äggvitor
1 dl Sukrin Melis

1. Vispa äggvitorna till skum. Ha försiktigt i sötningen
     och fortsätt vispa till hårt skum som inte lämnar skålen
     vid upp & nerhållning.
2. Bred marängsmeten ovanpå mandelbottnen och grädda
     i ugn på 175 grader i ca 25 - 30 minuter, eller tills 
     marängen har fått fin färg.
3. Låt bottnen svalna ordentligt.
    (Bottnen kan göras dagen innan tårtan sätts ihop).


Fyllning:
5 dl grädde, vispad
4 dl mosade jordgubbar (frysta går bra)
ev. lite sötning

1. Blanda vispade grädden med de mosade jordgubbarna.
2. Skär botten i två (eller tre) lika stora delar och fördela
     grädden mellan bottnarna och ovanpå.
3. Garnera enl. önskemål, med färska jordgubbar och lite 
     riven choklad eller kanske rostad flagad mandel.
4. Servera med skivade färska jordgubbar.


Njut av en ljuvligt god tårta!





14 kommentarer:

  1. Det var så längesen jag åt marängtårtan! Blev sugen nu! :)
    Den här ser fantastiskt god ut! Mums!
    Ha en toppen dag!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera
  2. Mmmm så gott, en bit hade suttit fint o säkert piggat upp mig.

    SvaraRadera
  3. Så gott det låter! Perfekt påsktårta :)

    SvaraRadera
  4. Den här låter god. Den ska jag göra nu när jag snart fyller kärring. Min dotter kommer också från Stockholm. Hon vill nog hjälpa mej med den hon gillar bakning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En mycket god tårta, hoppas du gillar den, lycka till med den!

      Radera
  5. hej, jag undrar om man kan använda ica´s sötströ istället för sukrin? hur mycket ska man ta isf?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, ursäkta att jag inte svarat tidigare men har haft trassel med datorn:) Vet inte hur resultatet blir om man byter ut sukrin melis (florsocker) till sötströ som är mycket grövre. Minska kanske ner till 3/4 dl och mixa sötströ-"sockret" först till "florsocker"-konsistens. Lycka till!

      Radera
  6. Tror du att man kan utesluta bakepro? har ingen hemma och tänkte baka den imorgon?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har också tänkt testa att baka den utan bakepro nästa gång jag gör den, borde troligtvis gå bra utan. Lycka till.

      Radera
  7. Tack för receptet, ska göra denna till makens födelsedag nu till helgen =)
    Hälsningar
    Stina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Stina! Lycka till med tårtan och hoppas ni gillar den lika mycket som vi gör :))
      Hälsningar Margot

      Radera
  8. Jag vill väldigt gärna baka dessa tårtor, men jag har inte sukrin melis. Köpte ett stevia istället (stevia sweet) Bakade en kladdkaka och det blev verkligen inte bra. Hur ska jag söta, vilken dosering gäller? Är inte van vid att baka, så detta är en djungel för mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jeanette! Ja det där med sötningsmedel är nästan en hel vetenskap, inte lätt att veta hur man doserar de olika sorterna. Har man i för mycket sötning i ett bakverk blir det verkligen inte gott. Sukrin melis som jag använt till tårtan är som ett florsocker, för att det lättare ska lösa upp sig i marängen. Jag har en sort hemma som heter Stevia Sweet och det är i flytande form, då använder man bara några droppar. Man får läsa på bruksanvisningen på de olika sötningarna när det gäller mängden och sedan halverar man den rekommenderade mängden när man bakar. Hellre för lite sötning än för mycket, annars blir det inte gott! Lycka till!
      Mvh Margot

      Radera
  9. Hur många räcker den till?

    SvaraRadera