söndag 14 november 2010

Filmjölksbröd i långpanna

Ibland är det skönt med bröd som inte behöver knådas och jäsa. Ett jättegott bröd med ett minimum av arbetsinsats är helt perfekt ibland.
Jag bakade det här filmjölksbrödet igår och den brödätande delen av min familj tyckte det var jättegott, saftigt och smakrikt.



FILMJÖLKSBRÖD i långpanna

1 lit filmjölk
1 kg rågsikt (min mjölblandning blev 700 g rågsikt och 300 g lantbrödsmjöl)
1,5 dl vetemjöl
2,5 dl mörk sirap
2 tsk brödkryddor
3 tsk bikarbonat
2 tsk bakpulver

¤ Blanda alla ingredienser och rör ihop till en deg
¤ Platta ut degen i en smord långpanna (använd baksidan av en  matsked, doppad i några msk olja, att släta till degytan med, brödet får dessutom fin yta av oljan)
¤ Grädda i 100 grader i ca 45 minuter
¤ Höj därefter till 175 grader och grädda i ytterligare 30 minuter

Låt svalna under bakduk

8 kommentarer:

  1. Hej! vilken fin blogg! ser dessutom att jag finns med på ett litet hörn *glad*
    Jag har ett Långpannebröd inne hos mej som jag varmt rekommenderar, när man INTE äter lchf alltså... Jag har väldigt svårt att hålla mej i skinnet, hmm.
    Lägger en länk till dej och hoppas det är okej.

    SvaraRadera
  2. På tal om lchf brödet som bla IcaMaxi säljer. Det finns en lista över återförsäljare inne på carbzone. http://www.carbzone.se/low_carb_ica.html

    Det finns även vissa coop som säljer.

    SvaraRadera
  3. Hejsan,hoppas att det går bra att jag länkar till din sida,jag bakade ditt bröd igår och nu är det nån som vill ha receptet...;))))

    KRAM/Annelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Självklart är det OK att länka hit och jag hoppas du gillade brödet:)
      Ha en fin dag!

      Kram/Margot

      Radera
  4. Hej!
    Vad kul att hitta ett annat recept på detta bröd.
    jag skulle idag själv lägga upp receptet på min blogg,
    Kom dock inte ihåg hur mycker sirap de skulle vara.
    Så ja googlade och hamnade här!
    Men tyckte att 2,5 dl inte stämde så ja fick hämta receptet.
    Faktiskt en hel del som var annorlunda.
    Men kul att se andra recept=) Det är nog lika gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Kul att du hittade hit! Det här brödet finns det många olika varianter av, men gott är det!

      Radera
  5. Är det här brödet bra vid viktnedgång?😉

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Josefine! Kanske inte optimalt om man vill gå ner i vikt, är ju ett helt vanligt bröd med rätt mycket sirap i :)

      Radera