lördag 14 april 2012

Mandelkaka, Som en dröm lchf

Ja, kakan heter faktiskt så:))  En förödande god och saftig mandelkaka 
som verkligen gör skäl för namnet! Den är lika god som jag minns den var
 när jag gjorde den första gången för många, många år sedan!
Den enda ändring jag gjort i receptet är 
att jag bytt ut 3 dl vanligt socker till 1 dl Ica´s Stevia Strö.
Och nej, det ska inte vara något bakpulver i kakan.
Jag gav en bit av kakan till sonen, när han ätit den frågade jag
 om den var god och till svar fick jag en motfråga:
"Kan jag få en bit till"!
För att komma från honom var det ett ovanligt gott betyg 
för kakan, kan jag lova:))
Testa den, jag tror inte du blir besviken!



SOM EN DRÖM   lchf

250 g mald mandel, (mandelmjöl)
200 gr osaltat smör
1 dl Stevia Strö (Ica`s)
5 äggulor
100 g mörk choklad 70%
5 äggvitor


1. Sätt ugnen på 150 grader.
2. Hacka chokladen grovt.
3. Vispa äggvitorna till hårt skum och ställ kallt.
4. Rör smör och sötning vitt och pösigt.
5. Tillsätt äggulorna en i taget och vispa kraftigt mellan varje.
6. Rör ner mandelmjölet och den hackade chokladen.
7. Rör först ner hälften av den vispade vitan, vänd sedan 
     försiktigt ner resten.
8. Spänn bakpapper i botten på en springform, 22 cm i diameter.
     Smöra formen och bröa med pofiber.
9. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen
     i 150 grader i ca 1 timme.


    

5 kommentarer:

  1. Oj vad den ser smarrig ut! Jag önskar dig en härlig helg! Zinnia

    SvaraRadera
  2. Bakade din mandelkaka förra helgen och jag måste erkänna att den var urgod! Jag hade i saffran i den också för julen och vispade ihop grädde, philadelphiaost med vanilj och lite sötning som topping. Super som julkaka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att du gillade kakan, den är en höjdare:))
      Önskar dig en riktigt God Jul!
      Hälsningar Margot

      Radera
  3. Fantastiskt god! Tack!

    SvaraRadera
  4. Låter mycket gott! Ska pröva nu. Tack‼️‼️

    SvaraRadera