söndag 8 april 2012

Min kyckling i lergryta lchf

Det finns maträtter som blir favoriter och som  man aldrig tröttnar på.
Den här kycklingrätten är en sådan 
och den har hängt med i mitt kök i ca 25 år!
Jag fick leta länge efter receptet i morse, 
för det var några år sedan jag gjorde den nu.
Tack och lov så hittade jag det jag letade efter 
och kunde fixa en smarrig söndagmiddag med kycklingen, 
och nu ska receptet in här på bloggen så jag inte riskerar 
att tappa bort det bland mina recepthögar igen. 
När man som jag samlat recept sedan tonåren
 så finns det MYCKET att leta bland:))
Lergrytan faller i glömska lite från och till 
och det är lite synd för det blir så smakrikt och gott att tillreda mat i den.
Den här kycklingen blir otroligt saftig, mild och mjuk, 
så den nästan smälter i munnen, ja den är helt enkelt underbart god:)
Mycket lättlagad är den dessutom.



KYCKLING I LERGRYTA      lchf

4 portioner

1 hel kyckling (1,4 - 1,5 kg)

fyllning:
200 - 250 g färska champinjoner
3 stora schalottenlökar eller 2 gula lökar
1 dl hackad persilja
2 msk olja
1 msk soja
2 tsk salt
3 krm malen svartpeppar
1 tsk dragon

Till sås:
3,5 dl vispgrädde
sky
kycklingfond
salt och peppar


1. Blötlägg lergrytan minst 15 min i kallt vatten, 
    hela grytan ska vara täckt med vatten.


2. Skiva champinjonerna, skiva löken och hacka persiljan och 
     blanda i en bunke.
3. Fyll kycklingen med blandningen, det som inte får plats kan du sedan 
     lägga bredvid i grytan.
4. Lägg kycklingen i grytan.


5. Blanda samman olja, soja, salt, peppar och krossad torkad dragon.
6. Pensla kycklingen med blandningen runt omkring.


7. När allt är i grytan sätter du på locket.
8. Ställ in grytan i kall ugn, mitt i ugnen, sätt termostaten på 250 grader.
9. Låt grytan stå i ugnen 2 timmar. 


10. Ta ut allt inkråm och lägg det i en kastrull tillsammans med skyn och 
       champinjonblandningen som stektes bredvid.
11. Späd med vispgrädde. Koka upp såsen, smaka av med fond, 
       salt och peppar.
       Låt såsen koka ihop lite medan du skär upp kycklingen.
12. Servera kycklingen med den goda såsen, en god grönsallad 
       och potatis om du vill.

Ät och njut!!




3 kommentarer:

  1. Men gud vad gott och samtidigt enkelt! Jag måste bara köpa mig en sådan lergryta! Ska kolla på olika loppis! :)
    Tack för ett sånt fiffigt tips att laga kyckling!
    Ha en fin måndag!
    //Lana

    SvaraRadera
  2. Tack för ett jättegott recept! Gjorde det i går och det blev riktigt smaskigt :-)
    Anna-Karin i Halmstad

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Kul att du gillade kycklingrätten, för visst är den mycket god!
      Hälsningar Margot

      Radera