onsdag 4 april 2012

Italiensk Focaccia

Det här är ett riktigt gott bröd som haft sin givna plats
 på mitt midsommarbord under de senaste åren.
Den manliga delen av min familj vill fortfarande ha "vanligt" bröd,
Focaccian kommer att finnas med i årets Midsommar-Buffé 
vid sidan av "Mitt goda kesobröd" som blivit mitt favoritbröd.
Focaccia-brödet är gott som det är, 
men också jättegott att fylla med det man gillar,
t ex skinka, tomat och grönt. Eller varför inte en god röra av något slag.
Då gör man bara en ficka i brödet och lägger i fyllningen.
Brödet är allra godast när det är nybakat.



ITALIENSK FOCACCIA

25 g jäst
3 dl vatten
2 msk olivolja
1 tsk salt
ca 500 g (ca 8 dl) bakvetemjöl special

Pensling:
olivolja
1 tsk grovt salt
1 - 2 tsk torkad, smulad rosmarin

1. Värm vattnet till 37 grader, 
     rör ut jästen i lite av vattnet i en degbunke.
2. Tillsätt resten av vattnet, oljan och saltet.
3. Arbeta in det mesta av mjölet, helst med en maskin, minst 5 minuter.
    degen ska vara fast och hård i konsistensen.
4. Låt degen jäsa 30 minuter under bakduk.
5. Ta upp degen och knåda in resten av mjölet.
     Kavla ut den till en stor kaka ca 30 x 40 cm.
     Lägg den på en smord plåt eller på bakplåtspapper.
     Värm ugnen till 250 grader.
6. Nagga degen med fingrarna, djupt och tätt 
     och låt jäsa under duk ytterligare 30 minuter.
7. Grädda brödet mitt i ugnen ca 10 minuter.
8. Ta ut brödet och pensla det med olja.
     Strö över salt och rosmarin. Låt svalna något och skär det sedan i bitar.




3 kommentarer:

  1. Jag har inte bakat foccaia själv tidigare. Men detta recept verkar inte så svårt. Jag önskar dig en skön påsk! Zinnia

    SvaraRadera
  2. Hej Zinnia! Den här focaccian är både snabb-och lättbakad, inte krånglig alls! Önskar dig en skön påsk också!

    SvaraRadera
  3. Det var då det underbaraste man kan få höra att barnen ratar godiset ! Glad Påsk på dej med :)

    SvaraRadera