fredag 27 april 2012

Mazarintårta lchf

Igår hittade jag ett recept, hos Mariann, som såg supersmarrigt ut.
Bestämde mig för att testa det omedelbart.
Min kaka slutade som en tårta istället för att skäras i rutor 
som i ursprungsreceptet.
Tårtan var fantastiskt god, vi åt halva medan den 
ännu var lite ljummen:))
Glasyren har jag ändrat lite från originalreceptet 
eftersom jag vill ha chokladen lite mjukare.



MAZARINTÅRTA      lchf

125 g smält osaltat smör
4 ägg
3 msk sukrin melis + 7 droppar Stevia Sweet (Ica)
1 dl grädde
1 dl mandelmjöl
0,5 dl kokosnötmjöl
0,25 dl pofiber
5 droppar bittermandelolja
2 tsk bakpulver

Chokladglasyr:
75 g mörk choklad  70%
1 dl grädde
5 droppar Stevia Sweet
25 g osaltat smör

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa ägg och sötning fluffigt och häll i grädden, bittermandelolja 
     och smälta smöret
3. Blanda alla torra ingredienser och blanda ner det väl i smeten.
4. Spänn ett bakpapper i botten på en springform, 22 cm i diameter.
     Smöra formen och bröa med pofiber.
5. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen
     i 175 grader ca 25 - 30 minuter.
     Låt kakan svalna.
6. Chokladglasyren: Smält chokladen på svag värme och ha i smöret.
     Blanda ner grädden lite i taget och rör glasyren slät.
     Ha ev i lite sötning om du vill
     Låt glasyren stå tills den stelnar lite, vill du ha ännu mjukare glasyr
     tar du i lite mer smör. Bred glasyren på kakan.

Jag dekorerade tårtan lite enkelt med frysta smulade hallon.

Nästa gång jag gör tårtan ska jag använda en större form, 24 cm i diameter 
och öka på chokladmängden i glasyren till 100 g och ta ca 1,5 dl grädde 
och 50 g smör.

Vill du göra Mazarinrutor istället för tårta använder du en liten långpanna 
(15 x 25 cm) och skär kakan i bitar.

Hur man än väljer att göra är det en suveränt god kaka!



5 kommentarer:

  1. Oj, oj, oj, vilken tårta! Det är här på din blogg ska jag hämta inspiration till kommande festligheter! :)
    Tack för dina fantastiska recept på supergoda bakverk!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera
  2. Den här tårtan såg supergod ut! Tror du den går att bak med endast mandelmjöl, istället för kokos?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Testa att öka lite på mandelmjölet istället, det borde gå bra! Berätta gärna om det blir bra!

      Radera
  3. Denna tårta måste jag prova! Jag är dock ny med Lchf och undrar om sötningen. Går det att byta ut sukrin melis och stevia sweet mot tex sötströ istället?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Borde gå bra att byta ut sötningen, behövs ju inte så mycket!

      Radera