söndag 22 april 2012

Lchf-Tårta med Nötbotten

Ibland vill man festa till det lite extra med tårta:)
Det finns alltid något att fira!!
Jag vill fira att jag kunnat lämna bort min blodtrycksmedicin 
och blodtrycket är bättre än någonsin!! Helt underbart!!
Tänk så mycket som kan rätta till sig bara av att äta bra och nyttig mat!!



LCHF-TÅRTA med NÖTBOTTEN

Här hittar du kakan jag använde till botten.
Vill man går det säkert bra att dela kakan i två delar med hjälp av sytråd, 
men jag valde att lägga all fyllning runtomkring kakan.

Garnering:
2 dl grädde vispas lätt med 1 msk Sukrin melis + några droppar Stevia Sweet (Ica)
Tillsätt 125 g kesella (1/2 burk) och vispa till mjuk konsistens.
Bred grädden på tårtan och dekorera med det man vill ha.
Dottern fick fria händer att dekorera tårtan med små mörka chokladknappar och hallon.

Vi åt och njöt av den smarriga tårtan!!


5 kommentarer:

  1. Oh, den ser otroligt gott ut! Vad duktig du är på att baka smarriga LCHF-saker! Jag ska absolut hämta inspiration till alla födelsedagsfirande som vi i familjen kommer att ha i maj, juni och juli! :)
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera
  2. Gratulerar till häsloframgångarna!!! Härligt att få skippa medicinering!
    Du bakar så mycket som verkar så smarrigt. Själv törs jag inte prova på så mycket. Sötsmaken triggar suget efter mer...så det är bäst låta bli. Men man kan ju äta mycket annat gott;-)
    Kram Åsa

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig tårta! Ser jättegod ut .. recept sparas!!
    Härligt att du får slippa mediciner .. är det LCHFs förtjänst !??

    Ha en bra dag!!

    =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så långt jag kan förstå är det till stor del LCHFs förtjänst att jag klarar mig utan blodtrycksmedicin! Det lär ha något att göra med att blodsockret hålls på en jämn och stabil nivå och sedan ca 1 månad tillbaka hoppar jag över frukosten och äter bara två mål om dagen, mår superbra och är i princip aldrig hungrig! Har tidigare (innan lchf)testat att skippa medicinen men det fungerade inte!
      Ha det gott!
      Margot

      Radera
  4. Niclas Frisk Personlig tränare27 februari 2013 kl. 13:20

    Skippa sukrin och chokladknappar!

    SvaraRadera