måndag 2 april 2012

Biff Stroganoff med fläskfilé lchf

När man hittar fläskfilé till specialpris gäller det att passa på:)
Dessutom gillar jag fläskfilé som är lätt att variera 
nästan hur mycket som helst.
Till gårdagens söndagmiddag valde jag 
att använda en av fläskfiléerna till Biff Stroganoff.
Resultatet blev jättegott!



BIFF STROGANOFF med fläskfilé     lchf

600 g fläskfilé
salt, peppar
1 tsk paprikapulver
smör att bryna i
1 gul lök
1 schalottenlök
250 g champinjoner
1 vitlöksklyfta
3 dl grädde
dl creme fraiche
1 msk oxfond
1 msk dijonsenap

1. Putsa filén och skiva den tunt. Krydda med salt, peppar och paprikapulver
    och bryn köttet i stekpanna med smör.
2. Ta upp köttet ur pannan. 
3. Skala, dela och skiva löken tunt. Skiva svamp och vitlök.
    Fräs löken tills den är mjuk. Lägg i svamp och vitlök 
    och fräs ett par minuter till.
4. Lägg i köttet och späd med grädde, creme fraiche, fond och senap.
    Låt småkoka ett par minuter och smaka av med salt och peppar.


Till Biff Stroganoffen serverade jag en grönsallad och brysselkål
som jag först kokade i lättsaltat vatten och sedan smörstekte för fin färg.
Gott, gott, det blev inte en smula kvar i något av faten:))




3 kommentarer:

  1. Mmm vad smarrigt det det ur, gillar fläskfile!

    Har kopierat receptet, det här ska vi prova att laga någon dag, tack:)

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  2. vad smarrigt det ser ut skulle det ju stå:)

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  3. Låter jättegott!
    Mina barn kommer säkert att tycka om sådant recept! :)
    ha en fin kväll!
    //Lana

    SvaraRadera