söndag 1 juli 2012

Jordgubbsmousse tårta med mandelbotten lchf

Här kommer receptet på den goda jordgubbstårtan jag gjorde till midsommaren. Receptet har jag mixat ihop från två olika recept jag hittat i min stora hög med mattidningar.
Vill man använda hallon istället för jordgubbar, i moussén, går det säkert bra men då kanske det är skäl att sila bort hallonstenarna efter att man mosat hallonen.
Hur som helst är tårtan ljuvligt god.
Perfekt att göra dagen innan den ska serveras.



JORDGUBBSMOUSSE TÅRTA med MANDELBOTTEN   lchf

Botten:
3 dl mandelmjöl
3 äggvitor


Fyllning:
3 äggulor
1/2 dl Stevia strö
1/2 tsk vaniljpulver
400 g färska jordgubbar
5 dl vispgrädde
6 st gelantinblad
2 msk Steviasötad Fun Light saftkoncentrat, Blackberry Blueberry


Botten:
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Spänn fast ett bakplåtspapper i botten på en springform,
    24 cm i diameter.
3. Vispa äggvitorna hårt. 
4. Rör försiktigt ner mandelmjölet.
5. Bred ut smeten i formen
6. Grädda mitt i ugnen ca 25 minuter. Den är färdig när den börjar bli
     gyllenbrun och känns fast på ytan. Låt svalna i formen.

Jordgubbsmoussen:
1. Lägg gelantinbladen i blöt i kallt vatten.
2. Vispa äggulor, sötning och vaniljpulver några minuter.
3. Vispa grädden, blanda i äggvispet och vispa lite till.
4. Mosa jordgubbarna med en gaffel.
5. Krama ur gelantinbladen och lös upp dem i Fun Lightsaften 
     på mycket  svag värme, ta bort från värmen och rör i lite 
     av spadet från jordgubbsmoset.
6. Rör ner jordgubbsmoset i gräddvispet och rör sedan försiktigt
     ner gelantinblandningen.
7. Häll moussén i formen ovanpå den kalla bottnen.
8. Ställ in i kylen minst 5 timmar eller gärna över natten.

Garnera vid servering med tex jordgubbar och citronmeliss




7 kommentarer:

  1. Vilka fina bilder! Så himla gott! Funderar på att göra något liknande fast med kokosgrädde istället... vad tror du, kommer det att funka?
    ha en fin kväll!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aldrig testat kokosgrädde så jag vet inte, men det kan vara värt att prova!
      Ha det gott!
      Kram

      Radera
  2. Oj va mycket gott du har här på din blogg!!
    Precis hittat hit och kikar med största sannolikhet in här igen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Kul att du hittade hit, välkommen tillbaka!

      Radera
  3. Åh så gott det lät med denna tårta! Jordgubbsmousse, mums!

    SvaraRadera
  4. Gjorde denna igår när jag fyllde år men tog 500g frysta jordgubbar och ångrar det för jag tog ändå samma mängd gelatinblad, skulle ha tagit fler för tårtan blev rätt....rinnig :P Men ändå jätte god och väldigt uppskattad :D Nu har jag lärt mig och kan göra bättre nästa gång! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det behövs säkert några extra gelatinblad om man använder frysta bär då det blir mer vätska från bären då:) Härligt att tårtan blev uppskattad i allafall!
      Ha det gott!

      Radera