onsdag 11 juli 2012

Min Silltårta lchf

Nu måste jag lägga in receptet på den goda Silltårtan jag bjöd på
 i Midsommarhelgen innan jag glömmer hur jag gjorde den:)
Den här botten kan man också använda till Laxtårtan
 ifall man vill ha den som lchf-vänlig.



MIN SILLTÅRTA       lchf

Botten:
2,5 dl mandelmjöl
1 dl skalade sesamfrön
75 g smör

Fyllning:
1 burk matjessill (ca 200g)
5 gelantinblad
2 msk kaviar på tub
1 rödlök
2 hårdkokta ägg
2 dl creme fraiche
3 dl gräddfil
2 msk matjesspad
1/2 tsk svartpeppar
gräslök och rödlök till garnering

Botten:
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Blanda mandelmjöl och sesamfrön i en skål.
3. Smält smöret och blanda ner i mandelmjölblandningen.
    Rör ihop väl.
4. Spänn bakpapper i botten på en springform, 24 cm i diameter.
    Tryck ut smeten i botten på formen.
5. Grädda i 175 grader i 10 minuter.
6. Låt svalna.

Fyllningen:
1. Lägg gelantinbladen i kallt vatten.
2. Hacka sillen i små bitar, hacka lök och ägg.
3. Blanda ihop med resten av ingredienserna.
4. Krama ur gelantinbladen och smält på svag värme.
5. När de smält blanda först ner några skedar av röran,
    blanda sedan ner detta försiktigt i resten av fyllningen 
    så den blir jämt blandat.
6. Häll fyllningen över den kalla bottnen, jämna till
     och ställ in formen i kylen i minst 5 timmar, gärna över natten.

Vid servering dekorera med tex, gräslök och hackad rödlök.



2 kommentarer:

  1. Hej! Låter smaskens, men vad innebär kaviar på tub?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kalles Kaviar går bra att använda!

      Radera