lördag 15 februari 2014

Leverbiffar (lchf)

Jag tycker att leverbiffar är mycket goda, men tyvärr
blir det ändå inte ofta jag serverar den maträtten.
Förra helgen gjorde jag äntligen slag i saken och köpte en 
bit fin ungnötslever som jag malde och blandade med blandfärs.
Finns många olika recept på leverbiffar ute på nätet och
min färsblandning blev ett plock från flera olika.
Slutresultatet blev hur som helst riktigt goda biffar.
Blev en rätt stor sats med biffar men det är perfekt att 
frysa in biffar för en framtida middag.



LEVERBIFFAR      lchf

ca 10-12 portioner


800 g ungnötslever
800 g blandfärs
2 gula lökar
ansjovisfilèr, (1 liten burk ca 50 g)
2 stora ägg
ca 0,5 - 1 dl grädde
ca 1 tsk salt
1 tsk vitpeppar
smör att steka i

1. Putsa levern från alla hinnor och ådror, skär i småbitar
2. Mal eller mixa levern.
3. Skala löken och riv den fint.
4. Mosa ansjovisfilèrna (utan spad)
5. Blanda ihop malda levern, köttfärsen, lök och ansjovis.
6. Blanda ner äggen och sedan grädde till en ganska lös smet.
7. Salta och peppra, stek en provbiff och använd ev ansjovisspadet 
     om det behövs mer smak.
8. Klicka ut smeten med sked och stek platta biffar på medelvärme.


GOD SÅS till biffarna

5 dl grädde
1 buljongtärning
1 msk soja
1 msk kalvfond

Blanda allt till såsen och låt småkoka ihop ca 1/2 timme så 
såsen tjocknar.






6 kommentarer:

  1. Oj,oj vad gott detta är. Har gjort dessa vid flera tillfällen nu. Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Visst är de goda, väl värt besväret att göra dem :))

      Radera
  2. Hej! Jag är sugen på att göra detta då jag nyss köpte mig en stor bit nötlever. Jag undrar dock varför man tillsätter nötfärs också? Kan tänka mig att det är för konsistensen? Eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Tror att det är både för smak och konsistens man tillsätter lite köttfärs. Mycket leversmak i biffarna trots färsen.

      Radera
    2. Tack för svar! :) Har ingen lust till att köpa extra färs så testar att svänga ihop ett eget recept. Får se hur det blir!

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera