söndag 9 februari 2014

Chokladmousse (lchf)

Idag ville jag bjuda på en liten efterrätt efter middagen
och i en av Birgitta Höglunds kokböcker hittade jag ett
recept som såg lovande ut.
Chokladmoussen blev riktigt god och den var dessutom snabblagad.
 Jag använde en mörk choklad med skogsbärssmak. 
Den här moussen kommer jag att servera flera gånger
och nästa gång ska jag testa en choklad med apelsinsmak.
Mycket gott, det behövdes absolut ingen sötning alls.



CHOKLADMOUSSE        lchf

4 portioner

50 g mörk choklad 70%, valfri smak
1 äggula
1,5 dl grädde

Grädde till garnering.

1. Smält chokladen i en kastrull på mycket svag värme.
2. Rör ner äggulan i den smälta chokladen, blanda ordentligt
     så smeten blir slät.
3. Vispa grädden, inte alltför hårt.
4. Blanda ner en sked av grädden i chokladen och rör ordentligt.
5. Vänd så ner chokladsmeten i grädden.
6. Fyll upp i moccakoppar eller i små glas.
7. Spritsa lite vispad grädde ovanpå och dekorera ev med hallon.
8. Ställ in i kylen någon timme innan servering


Tips från Birgitta i boken:
Moussen håller sig upp till en vecka i kylen om den förvaras 
i en plastburk.
Den kan då läggas upp vackert med hjälp av en sked doppad
i varmt vatten eller spritsas ner i ett glas genom en 
spritspåse. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar