lördag 13 november 2010

Banan & Chokladkladdkaka


De flesta ungar brukar älska bullar och kakor, men inte mina ungar. Maken är inte heller någon storätare av kakor och jag låter helst bli, fast det är svårt ibland! Min familj smakar på det jag bakar och tycker för det mesta att det är smaskigt, men sen kommer ingen av dem ihåg att gosakerna finns! Det här är ett litet problem för mig, eftersom jag älskar att baka och prova nya recept!!
Jag vill baka nu och då, så därför har jag hittat en rätt bra lösning på problemet!
Mina "mattant" kolleger på skolan, får helt enkelt stå ut med att vara försökskaniner när jag testar nya recept! Något de definitivt inte har något emot, för det brukar oftast inte bli någon stor bit kvar av kakorna!!
Igår, till fredagsfikat, bjöd jag på en riktigt smaskig kaka som jag hittade här, på Lindas fina blogg! Titta gärna in där, finns många gosaker :))
Kakan "gick hem" hos mattanterna, med beröm godkänt!
Jag smakade bara en liten, liten bit och jag lovar, den är supergod!!


BANAN & CHOKLADKLADDKAKA

100 g smör
1 ägg
3 dl socker
6 dl special vetemjöl
3 tsk bakpulver
3 dl mjölk
3 - 4 msk kakao
50 g mjölkchoklad i bitar

topping: bananskivor

¤ Lägg ugnen på 175 grader
¤ Vispa ägg och socker pösigt under tiden smöret smälter
¤ Blanda samman alla torra ingredienser
¤ Tillsätt mjölken till det smälta smöret så det svalnar
¤ Mixa samman äggblandningen med de torra ingredienserna och smörblandningen, om vartannat
¤ Blanda till sist i chokladbitarna
¤ Häll blandningen i en smord och bröad springform,( jag använde en form som är 24 cm i diameter)
¤ Stick ner bananskivor i smeten
¤ Grädda i mitten av ugnen, på 175 grader, ca 35 - 40 minuter, (beroende på hur kladdig du vill ha kakan)

Låt kanan svalna och ät sedan med njutning :))

1 kommentar:

  1. Även om jag inte tillhör den fina skaran av Mat-tants gänget längre, så fick jag ju äran att smaka den helt otroligt goda kakan!
    Den var MUMS!!
    Tack!

    SvaraRadera