torsdag 11 november 2010

Mat men inte potatis....

Eftersom jag fått förfrågning om vad jag äter istället för potatis, ris och pasta, ska jag ge lite tips om vad jag använder istället.
Något jag äter ofta är min egen variant av Coleslaw. Den gör jag också till salladsbordet på skolan och den är mycket omtyckt.
Olika grönsaker är gott och en bra ersättning. Jag trodde tidigare att det skulle vara svårt att leva utan potatis, men det är faktiskt inget problem. Saknar inte potatisen ett dugg.
Av blomkål kan man göra ett gott mos också.

Såhär såg min lunch ut idag.
En jättegod fisk och två varianter på Coleslaw.
Mycket gott och mättande.



FRANSK ÖRTFISK
Fiskfile, torsk eller valfri vit fisk
Creme Fraiche som smaksätts med  salt, timjan, fiskbuljong, citronpeppar, oregano och dragon.
Lägg fisken i en ugnsäker form och bred den smaksatta Creme Fraichen över fisken.
Grädda i ugn tills fisken är genomstekt.


MARGOTS COLESLAW
Grovstrimlad vitkål och Lite finrivna morötter
Salt
Grovmalen svartpeppar
Italiensk salladskrydda
Blanda i majonnäs till önskad konsistens


Coleslawn är mycket god och passar till det mesta, jag har blivit helt beroende av den.

I min andra variant av Coleslaw använder jag strimlad  rödkål och hackad rödlök istället för vitkål och morötter. I övrigt samma kryddor och majonnäs.


Vid middagen saknade jag inte heller potatis eller ris
En välkryddad stekt kycklingfile med min Coleslaw, lite grön gurka och Bearnaisesås.

Med den här typen av mat håller jag mig mätt länge och mår dessutom jättebra.
Jag känner mig aldrig hungrig och småsugen och det är otroligt skönt!


1 kommentar:

  1. va gott! Nu ska jag göra coleslaw..Tycker att LCHF är gott fast jag följer det inte till punkt o pricka..

    SvaraRadera