fredag 19 november 2010

Filmjölksbröd

Härom dagen bakade jag än en gång ett filmjölksbröd, eftersom det förra blev så omtyckt! Har man filmjölk och lite mjöl hemma, går det på några minuter att röra ihop degen.
Det här brödet blev riktigt saftigt och gott också.


FILMJÖLKSBRÖD

Sätt ugnen på 175 grader och smörj 2 avlånga brödformar

14 dl rågsikt (jag bytte ut några dl rågsikt mot lantbrödsmjöl)
1 liter filmjölk
2 dl ljus sirap
6 tsk bikarbonat
4 tsk brödkryddor
2 tsk salt

¤ Rör ihop alla ingredienserna till en smet
¤ Fördela smeten i två avlånga, smorda brödformar
¤ Använd lite olja för att släta ut deg ytan
¤ Grädda på nedersta falsen i 175 grader, i 1 tim 30 min.
¤ Lägg ev en bit bakplåtspapper över brödet mot slutet av gräddningen, för att undvika att de bränns

3 kommentarer:

  1. Supergott
    /Viktoria

    SvaraRadera
  2. hej! om ni läser det här och planerar på att göra det här receptet har jag ett tips. Halvera mängden bikarbonat och höj mängden sirap aningen. jag har testat båda sätten och mitt sätt är tydligt bättre. Ha en bra dag och lycka till med bakningen.

    SvaraRadera