fredag 20 januari 2012

Lyxig Laxtårta

Jag vet att vi är mitt i vintern och midsommaren är långt borta än, 
men jag tänker ändå lägga in receptet på en supergod laxtårta som jag 
alltid gör till midsommar:))
Den brukar ha strykande åtgång, 
maken som i normala fall inte är så förtjust i lax äter den med god aptit:))
I år ska jag ändra botten lite så den blir kolhydratfri,
 för jag vill fortfarande njuta av tårtan när det blir midsommar!
Men här kommer originalreceptet.



Lyxig LaxTårta med räkor

6-8 portioner

Botten:
200 g kavring
75 g smält smör

Fyllning:
500 g räkor med skal (eller 200 g utan skal)
4 gelantinblad
200 g färsk rökt lax i skivor
1,5 dl majonnäs
2 dl creme fraiche
0,5 dl finhackad dill
0,5 dl finklippt gräslök

Garnering:
laxskivor
dillvippor
lime - eller citronskivor

1. Spänn bakplåtspapper i botten på en springform, ca 24 cm i diameter.
2. Riv eller smula kavring. Blanda med smöret.
    Tryck ut blandningen i botten på springformen.
    Ställ in i kylen under tiden du fixar fyllningen.
3. Dela räkorna i mindre bitar.
4. Lägg gelantin i kallt vatten.
5. Finhacka ca 100 g lax, spara resten till garneringen.
6.  Blanda laxhacket, räkor, majonnäs, creme fraiche, dill och gräslök.
7. Ta upp gelantinbladen och krama ur vätskan.
    Smält dem på svag värme och rör ner i fyllningen.
8. Bred ut fyllningen över bottnen och låt tårtan vila kallt,
     minst 3 timmar eller gärna över natten.
9. Garnera innan servering!



5 kommentarer:

  1. Mmmm, låter himla gott! Ser med spänning fram mot den kolhydratfria varianten. Jag har just börjat mitt nya LCHF-liv, och botaniserar bland dina fina matrecept.
    Hälsar Åsa K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Hej Åsa! Jag lovar att lägga ut lchf-varianten av Laxtårtan till sommaren, för det är verkligen god! Ifall du hittar recept som du testar är det kul att höra om du gillar dem:)
      Ha det gott!
      Kram

      Radera
  2. Den här tårtan är verkligen supergod. Har lagat till den en gång förut och den gjorde succé. Nu har jag gjort en som står och väntar i kylen Den ska bli förrätt till middagsbjudningen som jag har i kväll. För min del så behöver inte alls vara midsommar för att den ska passa , jag har tänkt ha den på julbordet också :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, härligt att höra att tårtan gjort succé! Som du säger så passar den att bjuda på när som helst:))
      Ha det gott!
      Hälsningar Margot

      Radera