söndag 27 februari 2011

Festbröd med färskost & pesto

Det här är ett farligt gott bröd, behövs inte ens något pålägg!
Fast det är väldigt gott med smör och ost på också!
Jag tror att det är första gången som jag bakat bröd och
ett av bröden blev uppätet innan det ens hunnit kallna:)))))
måste det vara gott!!



FESTBRÖD med färskost & pesto

Blir 2 bröd

50 g jäst
5 dl ljummet vatten, 37*
ca 12 dl vetemjöl
2 tsk salt

FYLLNING:
100 g philadelfiaost
1,5 dl pesto

olivolja att pensla brödet med
lite linfrön att strö på

GÖR SÅ HÄR:
Sätt ugnen på 225 grader
Smula ner jästen i en degbunke.
Häll över det ljumma vattnet och rör tills jästen löst sig.
Tillsätt  saltet och det mesta av mjölet.
Spar lite mjöl till utbakningen.
Arbeta degen tills den känns smidig, ca 5 min med maskin eller 10 min för hand.
Låt jäsa under bakduk i 40 min.
Knåda degen smidig på mjölat bakbord.
Dela den i två delar, och kavla ut varje del till en degplatta,
lika bred som brödformen och 30 cm lång.

FYLLNINGEN:
Blanda samman osten och peston.

Fördela blandningen på de båda degplattorna.
Rulla ihop dem som rulltårtor och lägg dem i två smorda brödformar.
Låt sedan jäsa ytterligare 30 minuter under bakduk.
Pensla bröden med olivolja och strö på lite linfrön
Grädda bröden på nedersta falsen, i 225 grader, ca 30 minuter.
Låt svalna på galler.

Enormt goda redan innan de svalnat:)))


1 kommentar: