lördag 26 februari 2011

Chokladchipsmuffins


Igår fick jag sådan lust att baka muffins. Till stor del beroende på en ny receptbok med en massa smaskiga chokladrecept!
Jag valde det här receptet och redan när jag smakade smeten insåg jag att muffinsen skulle bli riktigt smarriga och goda och det blev de minsann!!
Skulle tro att de blir nya favoriter här:))



CHOKLADCHIPSMUFFINS

ca 12 -15 stycken

100 g mjukt smör
2,5 dl socker
2 stora ägg
1,75 dl grekisk yoghurt
0,75 dl grädde
5 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
150 g mörk ckoklad, fin- till grovhackad

Sätt ugnen på 190 grader.
Ställ pappersformar i en muffinsplåt, eller använd lite stadigare muffinsformar.
Vispa smör och socker riktigt vitt och pösigt.
Ha i ett ägg i taget och vispa kraftigt mellan varje ägg.
Blanda yoghurt och grädde och rör försiktigt ner i smeten.
Blanda ihop mjöl och bikarbonat och sikta ner det i smeten,
rör försiktigt ihop och blanda sist ner den hackade chokladen.
Skeda upp smeten i formarna och grädda i 190 grader,
i mitten av ugnen, i 25 minuter.
Känn med en provsticka att muffinsen är färdiggräddade (stickan ska vara torr).
Låt muffinsarna svalna på plåten i 5 min.
Ställ dem sedan på galler för att kallna.

Ät och njut:)))


1 kommentar:

  1. Hej!
    Ser jätte goda ut. Ska prova att baka till veckan. Ha en skön söndag!
    Kram Elin

    SvaraRadera