torsdag 24 februari 2011

Jaktlåda från Australien lchf


Satt och letade i mina gamla recept i går på kvällen och hittade den här goda köttfärsgratängen som jag inte gjort på många år.
Nu upptäckte jag att den väldigt enkelt gick att göra om till en LCHF-gratäng.
Så det blev en uppskattad middag idag, lite annorlunda smak, men gott.



JAKTLÅDA från Australien

500 g nötfärs
2 gula lökar
150 g färska champinjoner
smör att steka i
smaksätt med:
4 krm salt
2 krm svartpeppar
1 tsk curry
1 tsk riven muskot
1 tsk kanel
4 msk tomatpure
3 dl buljong

Gör köttfärsröran.
Häll allt i en gratängform.
Strö ca 2 - 3 dl riven, smakrik ost över köttfärsröran och
gratinera i 225 grader ugn tills osten får fin färg.

Det här var LCHF varianten av receptet!

I originalreceptet ska man bre 4 portioner färdiglagat potatismos över köttfärsröran och sedan strö osten över moset och gratinera i ugnen ca 15 minuter.

Idag serverade jag potatismos vid sidan om köttfärsgratängen,
då blir det valfritt att äta det man vill:) 
Gratängen är god både med och utan potatismos!

En god sallad och kanske grönsaker att servera till!


1 kommentar:

  1. Å wow vilken blogg du har här då!!! Visste förståss att du hade en matblogg men har aldrig tatt mej tid att kolla. Men hit kommer jag ju igen. Efterrätter är min favorit o jag såg nån finsk sak som jag absolut måste prova.
    Ha en skön dag. /Knatten

    SvaraRadera