söndag 6 februari 2011

Oopsie bröd


Igår bakade jag för första gången Oopsie-bröd, och jag blev verkligen positivt överraskad! För det var riktigt gott! Ska jag vara ärlig så hade jag mina tvivel om att det faktiskt skulle kunna ersätta bröd! Men mina tvivel kom på skam:)
Det var så kul att kunna njuta av två goda mackor till kaffet i morse!!!
UTAN kolhydrater!
Brödet var dessutom lättbakat, inget krångel:)



OOPSIE

3 ägg
100 g philadelfiaost
lite salt
1/2 msk fiberhusk
1 tsk bakpulver

1. Lägg ugnen på 150 grader.
2. Separera äggulor och vitor i två olika bunkar.
3. Vispa vitorna till hårt skum, blanda i salt.
4. Vispa gulor och ost till en jämn smet och tillsätt fiberhusk och bakpulver.
5. Vänd ner äggulesmeten försiktigt i vitorna.
6. Klicka ut sex stora eller åtta mindre bröd på bakplåtspapper och grädda i mitten av ugnen i 150 grader ca 25 - 30 min.

Äts som smörgås eller som korv/hamburgerbröd. Strö gärna över vallmo- sesam- eller solrosfrön vid gräddning, för variation.
Jag bakade ut mina Oopsies till 8 bröd.
Det finns många varianter på det här brödet, titta här för mer fina tips.


2 kommentarer:

  1. Ja, visst är Oopsies förvånansvärt goda :) Jag kan längta efter en Oopsie-macka med mycket bregott och ost - på samma sätt som jag längtade efter en rostad med marmelad förut...

    SvaraRadera
  2. Oopsiebröd har jag också bakat, men det var ingen som blev förtjust i dem.
    Kram Anne-Lie

    SvaraRadera