söndag 23 oktober 2011

Mera gott LCHF bröd

Fantastiskt så många goda Lchf bröd det finns.
Det här receptet är från Anna Halléns bok "LCHF-husmanskost".
Det var jättegott med bregott och ost på, till eftermiddagskaffet:))
Det går säkert bra att variera  kryddningen som man vill också.
Psylliumfrön bytte jag ut till malda psylliumfrön
eftersom jag inte hade hela frön hemma.
Resultatet blev mycket gott!




KRYDDIGT LCHF BRÖD

2 stora ägg
2 krm mineralsalt
4 msk hela linfrön
1 tsk bakpulver
1 msk olivolja
1 msk psylliumfrön
1 dl pumpakärnor
1/2 dl krossade linfrön
1/2 tsk kanel
1/2 tsk malen kardemumma
1/2 tsk malen ingefära

1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Vispa äggen och saltet med elvisp några minuter.
3. Blanda resten av de torra ingredienserna och vänd
     ner blandningen i äggsmeten. Det blir en lös smet.
4. Blanda ner oljan.
5. Häll smeten på en plåt med bakplåtspapper.
6. Jag bredde ut smeten till 30 x 25 cm och gräddade ca 13 minuter.
     Grädda mitt i ugnen.
     Vill du ha tjockare bröd bör det gräddas några minuter längre.

Jag delade mitt bröd i 12 bitar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar