söndag 18 december 2011

Fransk kladdkaka LCHF

En dag förra veckan hade jag ett husmorsmöte
och behövde något gott att bjuda på.
Jag ville bjuda på en Lchf-kaka,
 eftersom de två som skulle komma på mötet
 aldrig smakat någon sådan kaka tidigare.
På vinst och förlust bestämde jag mig för
att göra om den smaskiga Franska Kladdkakan
så den blev Lchf anpassad.
Resultatet blev gott och uppskattat av mina gäster:)
Till kakan serverade jag vispad grädde smaksatt med lite
Sötrix Flor och Vaniljpulver.
Den här kakan blev lite kompaktare och lite smuligare
 i konsistensen men riktigt god.
Mycket mäktig dessutom, så kakan räcker till många:)




FRANSK KLADDKAKA  LCHF

200 g mörk choklad    85%
150 g smör
1,75 dl Sötrix Flor
4 ägg
2 msk mandelmjöl


1. Sätt ugnen på 175 grader
2. Spänn bakplåtspapper i botten på en springform,  24 cm i diameter.
3. Smält chokladen med smöret på svag värme,
     ta bort kastrullen från värmen och rör ner sötningen,
     rör tills det smält.
4. Knäck i ett ägg i taget och vispa kraftigt mellan varje ägg.
5. Vispa hastigt ner mandelmjölet till sist.
6. Bre ut smeten i formen och grädda mitt i ugnen i 25 - 30 minuter.
7. Låt kallna helt innan den tas loss från formen.
8. Låt stå i kylen över natten.

Gott med vispad grädde och lite bär





1 kommentar:

  1. AHA! Jag har ju varit på din blogg förut! Det var ju här jag hittade den bästa lchf-kladdkakan i världen!!!

    SvaraRadera