måndag 26 december 2011

Mammas Russinkaka

Den här fruktkakan för med sig många minnen för mig.
Redan när jag var liten bakade mamma just den här kakan till varje jul.
Då hade vi ingen elvisp, utan hon satt och rörde smör och socker för hand,
 tills det blev vitt och pösigt.
Jag fattade aldrig hur hon hade ork och energi till det:)
Hon fortsatte att "vispa" för hand även efter att vi köpte elvisp,
eftersom den här kakan skulle bakas på det sättet.
Jag vispar alltid smöret och sockret med elvisp och kakan blir ändå lika god:)
I år moderniserade jag kakan ytterligare
genom att tillsätta gojibär istället för apelsinskal.



MAMMAS RUSSINKAKA

100 g smör
2 kkp socker (3 dl)
3 kkp vetemjöl  (4,5 dl)
2 tsk bakpulver
2 stora ägg
1,5 dl grädde
ca 100 g russin
syltade apelsinskal, gojibär

1. Sätt ugnen på 175 grader
2. Rör smör och socker vitt och pösigt
3. Rör ner ett ägg i taget och vispa kraftigt mellan varje ägg.
4. Blanda mjöl och bakpulver.
5. Tillsätt grädden och mjölblandningen.
6. Rör i russin och apelsinskal och/eller gojibär
7. Smörj och bröa en avlång form.
8. Gräddas i nedre delen av ugnen ca 60 - 70 minuter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar