lördag 30 oktober 2010

LCHF Kladdkaka...


På torsdag kvällen hade jag  bjudit hem några av mina härliga jobbarkompisar  till "klipp-party"! Det är så otroligt skönt att inte behöva åka iväg någonstans för att bli fin i håret och dessutom få ha det trevligt under tiden man blir klippt! Det är inte så dumt att ha en arbetskompis som, förutom att hon är supertrevlig, också är jätteduktig på hårklippning! Vi är många som är glada över det!!
Jag brukar passa på att testa lite nya kakrecept, när mina kära kollegor kommer hem till mig, och den här gången blev det en LCHF Kladdkaka!
Den är god, kanske mera i vuxensmak, eftersom den inte är så söt. Men definitivt ett mycket bra alternativ ifall man vill undvika kolhydrater.

LCHF Kladdkaka

175 grader ugnsvärme i 15 - 20 min

4 ägg
200 g Philadelfiaost original
1 msk vaniljsocker
100 g brynt smör
100 g mörk choklad
1/2 dl kakao
ev. flagad mandel eller valfria nötter

¤ Sätt ugnen på 175 grader
¤ Bryn smöret gyllenbrynt  (spänn fast ett bakpapper i botten på en springform och smörj med lite av smöret)
¤ Låt smöret sen svalna en aning och tillsätt chokladen bruten i bitar, och rör så att chokladen smälter
¤ Vispa i kakao i chokladsmöret

¤ Vispa äggen och vaniljsockret fluffigt, i minst 5 minuter
¤ Tillsätt osten, lite i omgångar och fortsätt vispningen
¤ Rör försiktigt ner chokladsmöret med en slickepott och blanda väl
¤ Häll smeten i springformen och strö över eventuell mandel eller nötter
¤ Grädda på mittersta falsen i 15 - 20 minuter (den kortare tiden för mer kladdig kaka)

Gott att servera med vispad grädde

Jag använde en springform som var 24 cm i diameter, går säkert bra med 27 cm form också.


1 kommentar:

  1. Smart med en receptblogg där man kan samla alla sina favoriter! Kakan såg ju hur smarrig ut som helst!

    SvaraRadera