söndag 10 oktober 2010

Pizza

Hemlagad pizza är alltid gott!Jag har två olika varianter på pizzabotten, som jag tycker blir bra! Vilken jag använder beror på hur mycket tid som finns till förfogande innan pizzan ska vara klar!En snabblagad botten med bakpulver och en som tar längre tid och innehåller jäst!

SNABB PIZZABOTTEN

1 1/2 dl mjölk
1 tsk salt
3-4 msk olivolja
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Det blir en stor pizza som ska täcka en hel bakplåt.


FRASIG PIZZABOTTEN med jäst

175 g vetemjöl special
1/4 tsk salt
ca 10 g jäst
1,5 dl ljummet vatten
1 msk olivolja

Rör ut jästen i vattnet och häll i övriga ingredienser.
Rör ihop till en deg och knåda i 5 min tills du har en jämn och elastisk deg.
Täck över och låt vila i 1,5 timme

Den här degen gör jag dubbel sats av, när jag vill ha en riktigt stor familjepizza som täcker en hel plåt.

Kavla och tryck ut pizzadegen på bakpapperklädd plåt.
Jag penslar alltid kanterna med olivolja för att få dem spröda och fina.
Vill man inte göra egen tomatsås, så är det gott att använda chilisås istället.
Därefter har man på ordentligt med riven ost!!!
Ovanpå osten använder man valfri fyllning.


Dagens Pizza fick följande fyllning ovanpå osten:

3 chalottenlökar, skurna i strimlor
3 små fefferonifrukter, smått skuret
Lite grillad paprika i strimlor
Rökt skinka, i små bitar
4 ananasringar, i mindre bitar
gott att strö curry ovanpå

Pizzan gräddas i 250 grader, ca 15 min eller tills pizzan har fin färg!

Ät och njut!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar