söndag 9 december 2012

Finsk Kålrotslåda lchf

Nu börjar det bli dags att tänka på julmaten och något 
jag vill ha på julbordet är Kålrotslåda.
Förra året hittade jag en superfin lchf-variant av lådan 
hos "Fisken Svea" och den ska jag göra i år också.
Jag väljer att grädda kålrotslådan i 3 mindre formar,
en av lådorna går åt på julbordet, de två andra fryser jag
in för kommande behov. 
Den här kålrotslådan tycker jag är godare än den vanliga
med en massa skorpmjöl i smeten, dessutom är den 
nyttigare och det är inte fy skam.
På vårt julbord finns det en blandning av finsk och 
svensk julmat, vi tar det vi tycker är godast från
två håll:)



FINSK KÅLROTSLÅDA        lchf

ca 1 kg kålrot (800 g skalad och tärnad)
vatten och salt

2 dl grädde
2 ägg
0,5 dl pofiber
3 msk smält smör
salt, vitpeppar

lite pofiber att strö över
lite smör att hyvla över

Sätt ugnen på 175 grader.

1. Ansa kålroten, skala och tärna den och koka den mjuk i 
     lättsaltat vatten.
2. Häll bort vattnet och mixa kålroten.
3. Tillsätt grädde, ägg, pofiber och smält smör.
     Rör ihop och smaka av med salt och vitpeppar.
4. Fyll massan i smord form (formar) och strö lite pofiber
     på ytan. Hyvla lite smör över för fin färg.
5. Grädda i 175 grader ca 30 - 45 minuter, tills färgen är fin.



1 kommentar:

  1. Låter gott! Man kan säkert anpassa alla maträtter på julbordet till lchf! :)
    Ha en fin måndag!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera