måndag 25 juni 2012

Skärgårdssill

Det är kul att göra egna sill-inläggningar, snabbt och gott.
I år till midsommarbordet gjorde jag två olika sorters inläggningar,
Vitlökssill, som jag gjort tidigare och ny för i år var den goda 
Skärgårdsillen
Det är lätt att dubbla receptet ifall det är många som ska äta.



SKÄRGÅRDSSILL

ca 5 port

1 burk 5-minuters inläggningssill (420g)
1 dl majonnäs
1,5 dl gräddfil
0,5 dl finskuren gräslök
0,5 dl finskuren dill
1 burk röd stenbitsrom (80g)
0,5 msk färskpressad citronsaft
0,5 krm salt
0,5 krm vitpeppar

1. Blanda alla ingredienser utom sillen i en bunke.
2. Häll av spadet och skär sillen i sneda bitar ifall den är hel.
     Blanda sillbitarna med röran.
3. Lägg sillröran i en väl rengjord glasburk och sätt på ett lock.
     Låt stå i kylen 1 - 2 dygn före servering.




2 kommentarer:

  1. Jag har fortfarande inte lärt mig att äta sill... ;)
    Men själva röran, utan sill, tycker jag låter otroligt gott!
    Ska nog göra något liknande fast med räkor och lax i! :)
    Ha en toppen dag!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera
  2. Den här är, sedan flera år, min sambos favorit. Stort tack för idén. 😊

    SvaraRadera