tisdag 21 februari 2012

Chokladtårta lchf

Nu har jag hunnit med att testa några olika bakverk
 ur den fina bakboken "Baka med LCHF".
Det är så kul att kunna baka igen och allt jag gjort 
ur boken så här långt är bara så smarrigt och gott!
Härligt att få bjuda på nyttiga bakverk när man får besök
och helt underbart att jag nu kan äta en kakbit utan att få ont i magen.

Nu i helgen när maken fyllde år valde jag en tårta, ur boken,
 som heter "Enkel Moccatårta"
Min tårta kanske mer kan kallas Chokladtårta 
eftersom jag inte hade något snabbkaffepulver hemma, till moccakrämen.
Då tog jag lite hackad mörk choklad istället för att få lite färg på krämen,
och tårtan blev mycket, mycket god i allafall.
Ovanpå tårtan strödde jag flisad mörk choklad.
Tårtan blev otroligt saftig och delikat.



ENKEL MOCCATÅRTA   lchf

10-12 bitar

Tårtbotten
3 ägg
3 msk sötrix-flor och 1/4 krm stevia
100 g osaltat smör
1 dl vispgrädde
1/2 dl kokosnötsmjöl
2 dl malda hasselnötter (eller hasselnötsmjöl)
1 1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk vaniljpulver


Moccakräm
3 äggulor
3 msk sötrix-flor och 1/2 krm stevia
1/2 tsk vaniljpulver
3 tsk snabbkaffepulver
1 1/2 dl vispgrädde
225 g mjukt osaltat smör

Garnering
rå choklad eller riven mörk choklad


Tårtbotten
1. Vispa ägg och sötning pösigt
2. Smält smöret tillsammans med grädden
    Häll ner smörgrädden i äggsmeten och vispa.
3. Blanda övriga ingredienser i en skål och häll sedan 
    ner det i smeten
4. Kläm fast ett bakplåtspapper i botten på en springform,
    ca 24 cm i diameter, och smöra kanterna och botten.
5. Häll smeten i formen och grädda i 175 grader i 10 - 15 minuter
6. Låt svalna och dela sedan kakan i två bottnar.
    Går enkelt och smidigt att skära till tårtbottnarna med en sytråd.

Moccakräm
1. Vispa ihop äggulor, sötning, vaniljpulver, snabbkaffepulver och 
    grädde i en kastrull
2. Sjud det hela under ständig omrörning tills krämen tjocknar.
    OBS! Den får inte koka.
3. Ta bort från värmen och låt svalna lite.
4. Rör ner det mjuka smöret lite i taget.
5. Ställ krämen kallt, rör då och då.
    Krämen tjocknar ju kallare den blir

6. Bred 1/3 av krämen mellan bottnarna och resten ovanpå tårtan.
7. Grovriv råchoklad eller flisa mörk choklad och strö över.
    Förvara tårtan kallt.


Eftersom jag inte har skaffat någon Stevia än så lämnade jag helt enkelt bara bort det, både i tårtbottnen och i moccakrämen. Allt blev jättegott ändå:)


1 kommentar:

  1. Vill bara tala om att jag tillagade rätten du hade i förra inslaget idag. Kotletter med sambasås. Så gott det var. Och barnen tyckte att köttet var så mört och såsen god till. Det här kommer jag att laga fler gånger.
    Tack för alla goda recept du delar med dig av.
    Kram!

    SvaraRadera