måndag 6 februari 2012

Choklad och Hallonkaka lchf och ny Bakbok

Idag kunde jag äntligen hämta ut bakboken 
som jag väntat på i flera veckor!
Dottern och jag har suttit och njutit av alla vackra bilder
 på smarriga bakverk i boken. 
Ska bli så kul att börja testa de fina recepten!

Mariann som skrivit bakboken och själv testat fram alla recepten 
har en jättefin blogg där man hittar massor med godsaker!
Klicka HÄR och besök hennes fina blogg!
Hos henne har jag hittat receptet på den goda kakan 
som jag bakade i lördags,
 en "Choklad och hallonkaka" som blev superfin i konsistensen.
Både maken och sonen, som fortfarande vill ha både
 socker och kolhydrater,
 tyckte att kakan var jättegod och det är ett mycket bra betyg:)
Nu ser jag med spänning fram emot att 
baka fler av Marianns goda kakor och bullar!
Jag lägger naturligtvis ut bakverken här på bloggen 
vartefter jag bakat dem:)


CHOKLAD - och HALLONKAKA   lchf

150 g smält osaltat smör
5 ägg
3 msk sötrix flor och 1/2 krm stevia
2 dl creme fraiche el. smetana
1 msk kardemumma
1/4 tsk vaniljpulver
1 dl kokosnötmjöl
1 dl hasselnötmjöl (kan bytas ut mot 0,5 dl kokosnötmjöl)
2 tsk bakpulver

Topping:
100 g hallon
50 g grovt hackad 70 % mörk choklad
lite flagad mandel eller hackade hasselnötter

1.  Vispa ägg och sötning fluffigt och vispa sedan ner creme fraiche 
      eller smetana och vanilj och kardemumma. 
      Häll i det smälta smöret och vispa.
2.  Blanda de övriga torra ingredienserna och blanda ner dem väl i smeten.
3.  Smöra och pofiberbröa en rund 22 cm diameter springform,
      (med bakpapper fastspänt i botten) och häll i smeten och bre ut den.
      Strö hallon och choklad över och strössla till sist med flagad mandel
      eller hackade hasselnötter.
4.  Grädda i 175 grader i ca 40 minuter. Låt svalna.
      Pudra ev. över lite sötrix-flor vid serveringen.
      Mycket gott att servera vispad grädde till om man önskar.


Eftersom jag inte köpt något Steviapulver än så ökade jag istället 
på sötrix-flor till 4 msk.
Hasselnötmjöl hade jag inte utan tog istället samma mängd 
mandelmjöloch resultatet blev jättebra! 
Naturligtvis kan man byta ut hallon till andra bär om man vill!
Det blev verkligen en fin kaka!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar