söndag 14 juli 2013

Ostfilé Special (lchf)

Här kommer ännu ett supersmarrigt recept på fläskfile.
När jag hittar fläskfilé till specialpris brukar jag köpa
några stycken då de är så behändiga att ha på lut i frysen.
Har börjat rensa lite bland alla mina pärmar med gamla recept
och då hittar jag förstås massor av pärlor.
Det här är ett gammalt recept från ca -80 talet som jag
piffat till lite och det fick med beröm godkänt av familjen.
Fick på en gång lova att servera det fler gånger så då
får det åka in här på bloggen:)




OSTFILÈ SPECIAL       lchf

4 portioner

ca 500 - 600 g fläskfilé
smör till stekning
salt
grovmalen svartpeppar
Roasted Garlic & Pepper  (santa maria)
1 paket bacon, strimlat 
3 dl riven ost
4 dl vispgrädde
ca 1 msk soja
ca 1 msk kalvfond

Sätt ugnen på 225 grader.

1. Putsa filén och skär den i skivor. Bryn bitarna i smör i stekpanna.
2. Krydda köttet med salt, peppar och Roasted Garlic & Pepper.
3. Lägg därefter över köttbitarna i en smord ugnsform.
4. Stek det strimlade baconet i stekpannan och strö sedan ut det över
     köttbitarna i ugnsformen.
5. Strö den rivna osten över köttet.
6. Häll vispgrädden i stekpannan för att få med alla de goda smakerna.
     Koka upp och smaksätt med soja och kalvfond.
7. Häll gräddsåsen över köttet i formen och 
     gratinera i 225 grader ca 15 minuter.
8. Servera med valfria tillbehör och njut av en mycket väl smakande måltid.
   



2 kommentarer: