lördag 23 mars 2013

Zucchinisoppa (lchf)

På senare tid har jag ofta serverat soppa här hemma
och det har blivit mycket uppskattat.
Den här goda soppan har jag gjort en gång tidigare
och tänker också bjuda på den till middagen idag.
Receptet har jag hittat i någon av mina otaliga 
mattidningar.



ZUCCHINISOPPA       lchf

ca 4 - 5 portioner

2 mindre zucchini,  ca 500 - 600 g
1 purjolök
1 liten solovitlök
1 dl grovhackad persilja
2 msk olivolja
8 dl vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
2,5 dl grädde
2 msk kalvfond
1 tsk salt
svartpeppar
1 paket bacon

1. Skär zucchini, purjolök och vitlök i mindre bitar.
     Fräs dem tillsammans med persilja i olja i en stor gryta, ca 5 minuter.
2. Tillsätt vatten och buljongtärning. Låt koka ca 10 minuter
     under lock.
3. Mixa soppan och tillsätt grädden, smaka av med salt och peppar.
4. Skär bacon i små bitar och fräs i stekpanna. Häll ner i soppan.






5 kommentarer:

  1. Låter gott! Jag älskar soppa .. zucchini i har jag inte provat än!
    :)

    SvaraRadera
  2. Vad gott med zuchinnisoppa! Låter så smaskens!
    Ha en toppen dag!
    Kramar
    //Lana

    SvaraRadera
  3. Hej! Du verkar ha en massa goda LCHF recept! Undrar om du skulle möjligtvis ha ett recept på LCHF - smörgåstårta? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Nej jag har inte ännu lagt ut något recept på smörgåstårta!

      Radera
    2. Jaha, vad synd! Tack för svar.

      Radera