lördag 2 februari 2013

Tacopaj (lchf)

Igår, fredag, bjöd jag på en riktigt smarrig Tacopaj.
Gillar verkligen den här pajbottnen som jag numera
alltid använder när jag gör pajer. 
Tror att jag ursprungligen hittat receptet på 
pajbottnen på Lanas fina blogg RyskaDockor.
Titta gärna in hos henne så hittar du många fina recept.

Till min paj använde jag en pajform som är 27 cm i diameter.
Vi var 5 personer som njöt av pajen och det blev inget kvar
av den :)
Finns massor av recept på nätet på hemmagjord tacokrydda,
så mycket godare och nyttigare än den man köper eftersom  
den innehåller socker.



TACOPAJ         lchf

Pajbotten:
1 dl kokosnötsmjöl
1 dl mandelmjöl
0,5 dl skalade sesamfrön
2 msk fiberhusk
1 tsk salt
1 ägg
2 msk kallt vatten
75 g kallt smör

1. Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
2. Blanda i ägg, vatten och smöret i tärningar.
3. Arbeta degen smidig och tryck ut degen i en smord pajform.
4. Ställ kallt i 20 - 30 minuter
5. Förgrädda pajbottnen i 200 grader ca 7 - 8 minuter.

Tacofyllning:
600 g köttfärs
2 gula lökar
4 fefferoni
tacokrydda (hemmagjord)
ev salt, peppar
2 dl creme fraiche
200 g creme cheese naturell
3 dl riven ost

1. Hacka löken, fräs den och köttfärsen i smör i en stor stekpanna.
2. Skär fefferoni i strimlor och tillsätt.
3. Blanda i tacokrydda, creme fraiche och creme cheese.
4. Låt småputtra och smaka av med salt och peppar.
5. Häll ner köttfärsröran i det förgräddade pajskalet.
6. Strö över den rivna osten och gratinera i 225 grader ugn,
     ca 20 minuter eller tills pajen har fin färg.
7. Servera med en fräsch sallad.


EGEN TACOKRYDDA

1,5 tsk salt
1 tsk vitlökspulver
2 tsk chilipulver
1 tsk spiskummin
1 tsk lökpulver
2 krm cayennepeppar
2 tsk paprikapulver
1 tsk svartpeppar
0,5 tsk torkad oregano

Blanda ihop alla ingredienser och förvara i tex glasburk.
Mängden passar till ca 500 - 600 g köttfärs.




3 kommentarer:

  1. Mmm...vad gott med tacopaj! Ja, den här pajdegen är mycket god! Sist bytte jag ut mandelmjöl mot paranötsmjöl! Var också jättegott! Tack att du länkat till mig! :)
    Ha en fin söndag!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera
  2. Urgott!! Va min första tanke ;)
    Paj va precis vad jag satt o funderade på att göra när jag klickade in här.

    SvaraRadera
  3. Funderar på att prova din kryddblandning tacco-kryddan.
    Har faktiskt aldrig knåpat ihop någon sådan.....än :)

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera