fredag 22 februari 2013

Tekakor lchf

Ofta förr när jag bakade vanligt bröd gillade jag att baka
portionsbröd, lätt och enkelt att plocka fram några ur 
frysen när det behövdes.
Nu när jag bakar lchf-bröd har jag testat många olika recept
men aldrig blivit riktigt nöjd med konsistensen på 
portionsbröden. En del känns lite svampiga och det gillar jag inte.
Använder man för mycket kokosnötsmjöl blir brödet lätt torrt
och med för mycket mandelmjöl blir konsistensen inte heller bra.
Nu har jag fått till en mix av mjöl som jag är riktigt nöjd med,
de här tekakorna påminner väldigt mycket om vanligt bröd
i konsistensen. Maken som är väldigt kritisk när det gäller
lchf-bröd gillar dessa och det är ett bra betyg.




TEKAKOR       lchf

9 portionsbröd

3 ägg
50 g smör, smält
2 dl kesella, creme fraiche eller turkisk yoghurt
1 dl mandelmjöl
1 dl hasselnötsmjöl
1 dl pofiber
1,5 msk fiberhusk
1 msk fibrex strö
0,5 tsk salt
2 tsk bakpulver

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa ihop ägg, kesella och smält smör med elvisp någon minut.
3. Blanda ihop resten av ingredienserna och häll ner i äggsmeten.
4. Rör ihop bra och låt stå och svälla i 10 minuter.
5. Klicka ut 9 högar av smeten på bakpapperklädd plåt
     och bre ut smeten, med baksidan av en sked, till runda kakor
     som är ca 1 cm höga och 10 cm i diameter.
6. Grädda i mitten av ugnen i 175 grader i 20 minuter,
     tills bröden fått fin färg.
7. Låt bröden kallna på galler.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar