måndag 18 februari 2013

Ugnstekt fläskkarré

Nu njuter jag av ett skönt ledigt sportlov och har 
därför tid att göra mat som tar lite längre tid att bli klar.
Igår köpte jag en fin karréstek som jag fixade till idag.
Jag körde den i ugnen på 100 grader och resultatet blev 
ett otroligt saftigt och gott kött.
Min köttbit var ca 1,3 kg och den behövde drygt 4 timmar
i ugnen för att nå en innertemperatur på 71 grader och därefter
fick den ligga inlindad i folie ca 20 minuter.
Wow vilken mör och saftig stek det blev tack vare den 
låga ugnstemperaturen.



UGNSTEKT FLÄSKKARRÈ

1,3 kg fläskkarré
timjan
vitlökspulver
örtagårdskrydda
Roasted Garlic & Pepper
vitpeppar
3 tsk salt

1. Sätt ugnen på 100 grader
2. Blanda ihop kryddorna och krydda köttet runtomkring.
3. Bryn steken i smör i en stekpanna och lägg sedan över 
     köttet i en smord ugnsform.
4. Stick i en termometer i tjockaste delen av köttbiten
     och sätt in ugnsformen i 100 grader tills innertemperaturen
     på köttet är 71 grader ( min köttbit behövde drygt 4 timmar i ugn)
5. Ta därefter ut köttet och linda in det i ugnsfolie för att ligga och
     gosa till sig i ca 20 minuter.
6. Njut av en saftig och mör köttbit!


GOD SÅS 

1 ask Cantadou, vitlök och örter
2 dl creme fraiche
2 dl grädde
soja
kalvfond
skyn från köttet




3 kommentarer:

  1. Längesen jag gjorde stek faktiskt!!
    Tror det skulle uppskattas här hemma ;)

    SvaraRadera
  2. Vilket kanonbra recept! Jag sparar det direkt! :)
    Bra med mat som sköter sig själv!
    Ha en toppen dag!
    Jag har sportlov nästa vecka!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera