fredag 4 november 2011

LCHF Lasagne

Jag har alltid älskat lasagne, men jag måste ju bara få säga
att den lasagne jag gjorde idag var mycket godare
än en vanlig som innehåller pasta!!
Hela familjen är överens med mig på den punkten:))
Fantastiskt gott!! Jag kan lova att vi njöt vid matbordet idag:)
Här hittade jag receptet som jag utgick ifrån.
Pastan byts ut mot zucchini som man skär på längden med osthyvel.



LCHF LASAGNE

500g köttfärs
smör att bryna i

1 stor röd lök
några klyftor vitlök
olivolja att bryna i

5 dl färdig pastasås med tex, chili och vitlök ( ca 5 gr kolh/100g )
2 dl creme fraiche
1 dl creme bonjour vitlök
1 - 2 tsk sambal oelek
1 buljongtärning
svartpeppar
chilipulver

2 st zucchini
150 g riven ost med lite smak

1.  Sätt ugnen på 225 grader
2.  Finhacka vitlöken och rödlöken.
3.  Bryn köttfärsen i en stor stekpanna med smör
4.  Bryn löken i lite olivolja i en annan stekpanna.
5.  Blanda lökfräset i köttfärsen.
6.  Häll den färdiga tomatsåsen (spara ca 1,5 dl)
      och sambal oelek över köttfärsen.
7.  Rör om och smula över buljongtärningen.
8.  Tillsätt creme fraiche och creme bonjour och låt koka upp.
9 .  Smaka av med svartpeppar och chilipulver.
10. Låt allt småputtra på spisen  några minuter.

11. Skölj zucchini och skär den i längder,
       längs efter med hjälp av osthyvel.
12. Ta fram en djupare ugnsform,
       häll i ca 3 msk av den sparade tomatsåsen.
13. Bred ut tomatsåsen i ugnsformen och lägg på ett lager
       med zucchini-skivor.
14. Varva sedan zucchini-skivorna med köttfärsröran.
15. När du kommer till sista lagret av zucchini-skivorna,
       avsluta då sista lagret med resten av den sparade tomatsåsen.
16. Strö över den rivna osten.
17. Låt lasagnen stå i ugnen ca 25 - 30 minuter,
      eller tills den fått en fin färg.

Servera med en grönsallad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar