söndag 20 november 2011

Krämig Dessertkaka LCHF

Det är alltid kul att kunna bjuda på  något smaskigt på lördagskvällen.
För ett tag sedan hittade jag ett recept här, som såg oerhört intressant ut.
Igår testade jag receptet och det var något av det godaste jag ätit på länge:)
Den här krämiga kakan kommer att bli perfekt att bjuda på
när man vill ha en supersmaskig efterrätt.
Eller när man längtar efter något riktigt gott helt enkelt:)



Krämig Dessertkaka  Lchf

4 port.

1 dl creme cheese eller Mascarpone
1 dl grädde
50 g osaltat smör
2 msk sukrin
2 tsk snabbkaffepulver
1,5 msk kakao
1 tsk vaniljpulver

1. Smält osten på mellanvärme och vispa ibland.
2. Lägg i kaffe, kakao, vanilj, sukrin och smöret och
     låt detta smälta ned och vispa.
3. Häll i grädden och öka värmen, vispa så att allt blandar
     sig väl och blir ordentligt varmt.
4. Häll upp i en liten låda/ form som du bottnar med bakplåtspapper,
     ju mindre form ju högre kaka. (Jag använde en form som var 14 x 14 cm)
5. Ställ kallt i frysen minst ett par tre timmar.
6. Skär upp i bitar och servera.

Jag serverade kakan med vispad grädde smaksatt med lite vaniljpulver
 och flisad mörk choklad.
Gott att strö lite flisad choklad ovanpå, eller pudra med kakao.

Perfekt godiskaka att ha på lut i frysen och bara plocka fram
en liten stund innan man ska servera den:))


1 kommentar: