söndag 26 augusti 2012

Kanelkaka

Den här goda kakan smakade jag för allra första gången på
vårt bröllop för många år sedan:) Då hade min syster bakat den,
sedan dess har jag bakat den flera gånger och nu senast bakade 
jag den i torsdags och tog med den till jobbet och bjöd mina 
arbetskamrater på ett gott fredagsfika!
En snabbakad, enkel och god kaka!


KANELKAKA

50 g smör
1 dl mjölk
3 ägg
2 dl strösocker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

GARNERING:
1/2 dl strösocker
1 msk mald kanel


1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smält smöret i en kastrull, tillsätt mjölken och låt svalna.
3. Vispa ägg och socker pösigt.
4. Blanda mjöl och bakpulver. Häll mjölblandningen i äggvispet
     tillsammans med smörblandningen.
5. Spänn bakpapper i en springform, 24 cm i diameter, smöra och bröa.
     Häll hälften av smeten i formen.
6. Blanda socker och kanel till garneringen och strö hälften
     av blandningen över smeten i springformen.
7. Häll resten av kaksmeten ovanpå i formen och strö sist
     över resten av socker/kanelblandningen.
8. Grädda kakan på galler i nedre delen av ugnen ca 45 minuter.
    



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar