söndag 29 september 2013

Saftig Äppelkaka

Nu har jag startat ett projekt som kommer att ta lång tid,
nämligen att gå igenom och rensa i min receptsamling:)
När man som jag samlat på recept under ca 45 år så finns
det mängder av receptpärmar och recepthögar att gå igenom.
Nu hittar jag många intressanta recept som jag vill testa igen,
som receptet på den här äppelkakan jag hittade i morse.
Eftersom jag hade kvar lite äpplen passade det perfekt
och familjen fick därför äppelkaka med vispgrädde till
efterrätt idag, efter att vi njutit av en god Fläskytterfilégryta
till middagen. Alla tyckte att äppelkakan var saftig och god.



SAFTIG ÄPPELKAKA

2,5 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
150 g smält smör
3/4 dl kokande vatten
3/4 dl grädde
2 uppvispade ägg

4 mindre äpplen
3/4 dl socker
1 tsk kanel


ugnsvärme 175 grader

1. Spänn bakplåtspapper i botten på en springform, 24 cm, smörj och bröa.
2. Blanda socker, vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker i en skål.
3. Tillsätt smälta smöret, heta vattnet och grädden, rör om.
4. Rör till sist ner de uppvispade äggen.
5. Häll smeten i den smorda springformen.
6. Skala, kärna ur och skär äpplena i tunna klyftor.
7. Blanda 3/4 dl socker och 1 tsk kanel och vänd äppelklyftorna i detta.
8. Stick ner äppelklyftorna tätt i smeten och grädda kakan på nedersta
     falsen i 175 grader ca 40 - 45 minuter.
9. Låt svalna innan den tas ur formen.

Servera med vaniljsås eller vispad grädde.







1 kommentar:

  1. Mums, mums med äppelkaka!
    Kanske ska också börja göra som dig, rota i gamla recept och hämta mer matinspiration! :)
    ha en fin dag!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera