lördag 12 maj 2012

Krämig Broccoligratäng med skinka lchf

Alla i familjen älskar broccoligratäng så därför är det en
 ofta återkommande rätt på middagsbordet.
Innehållet i gratängen brukar variera lite allt efter 
vad som finns i kylen för tillfället.
Dagens gratäng blev suveränt god, så därför måste jag få 
med den här på bloggen för annars är det lätt att glömma 
vad jag använde för ingredienser:))
Testade en ny smaksatt creme fraiche som var riktigt god.

Lite tips: När jag använder broccoli i gratäng 
tar jag med hela stocken också.
Jag halverar den och skär den i tunna skivor innan den förvälls.
När jag serverar kokta broccolibuketter som grönsak 
så spar jag stockarna i folie i kylen och använder dem 
till nästa broccoligratäng. Stockarna håller sig fina ett bra tag i kylen.



KRÄMIG BROCCOLIGRATÄNG med skinka    lchf

2 stånd broccoli + 2 extra broccolistockar
1/2 röd paprika
ca 10 cm purjolök
ca 200 g strimlad skinka
lite chiliflingor
1 burk creme fraiche med vårlök, vitlök och svartpeppar. (2 dl)
3 dl grädde
2 dl creme fraiche
salt, grovmalen svartpeppar, vitlökspulver
lite riven ost

1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Dela broccolin i små buketter och skär stockarna i tunna skivor.
3. Förväll broccolin och låt den sedan rinna av i durkslag.
4.  Strimla purjon och skär paprikan i små bitar och fräs i smör i stekpanna.
5. Fräs därefter upp den strimlade skinkan några minuter och blanda ner 
    purjo/paprikafräset. Strö över lite chiliflingor.
6. Fördela hälften av den förvällda broccolin i en stor ugnsäker form,
    bred ut skink/lök/paprikafräset ovanpå och täck med resten av broccolin.
7. Blanda creme fraiche och grädde i en kastrull och koka upp såsen.
    Smaka av med salt, grovmalen svartpeppar och vitlökspulver.
8. Häll såsen över broccolin och toppa med lite riven ost.
9. Gratinera i 200 grader i ca 30 minuter.

Servera med en god sallad.



4 kommentarer:

  1. Mmmm, låter väldigt gott:-))

    Måste göras nån gång.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Ser jättefin ut, krämig och god !!
    =)

    SvaraRadera
  3. Låter så himla gott! Men jag ska göra din gratäng med blomkl istället... min dumma känsliga mage reagerar på broccoli... blir svullen och gasig... och broccolin som är såååå gott!
    Ha en fin söndag!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
  4. Supergott va det fast jag uteslöts all form av lök

    SvaraRadera