måndag 23 januari 2012

Militär Hemlighet

Receptet till den här supergoda kakan, med det häftiga namnet,
 fick jag för sådär 30 år sedan.
Det har varit försvunnet under ett antal år 
så gissa om jag blev glad när jag äntligen hittade det
 bland mina oräkneliga receptpärmar:)
Den här kakan kan man utan tvekan bjuda på 
när man vill ha något som är riktigt gott och som räcker till många.


MILITÄR HEMLIGHET      (ca 40 bitar)

ugn:175 grader
Stor Långpanna klädd med bakplåtspapper

200 g smör
4 dl socker
6 ägg (skilj på gulorna och vitorna)
4 medelstora kokta kalla potatisar
300 g mandel (eller 300 g mandelmjöl)
5 bittermandlar eller ca 3 droppar bittermandelolja
rivet skal av en apelsin

GARNERING:
200 g mörk blockchoklad
2 msk olja
60 g vit eller ljus blockchoklad

1. Riv de kokta kalla potatisarna.
2. Mal mandeln på mandelkvarn eller använd färdigt mandelmjöl.
3. Rör smör och socker vitt och pösigt.
4. Dela på äggen och tillsätt gulorna i smeten.
5. Blanda ner den rivna potatisen, mandelmjölet och apelsinskalet.
6. Vispa vitorna till hårt skum och vänd försiktigt ner dem i smeten.
7. Bred ut smeten i en stor långpanna klädd med bakplåtspapper.
8. Grädda mitt i ugnen i 175 grader ca 25 - 30 minuter.
9. Stjälp upp den på ett bakpapper på galler och låt den svalna.

10. Smält den mörka blockchokladen med oljan på svag värme
      och bred den sedan över den kalla kakan.
11. Smält den vita eller ljusa chokladen på mycket svag värme 
     och ringla den i valfritt mönster över den mörka chokladen.
12. Ställ kallt så att chokladen stelnar och skär sedan kakan i bitar.
     (Jag delade min kaka i 40 bitar)

Det går mycket bra att frysa in bitarna 
och sedan ta fram dem en stund innan man ska servera dem.

Ät och njut:))




1 kommentar:

  1. Jag tror minsann att det är väldigt likt ett recept jag har och som jag har haft i väldigt många jag med . Men inte gjort så många gånger men den kallas Fazers hemlighet. Kul!!

    Kram

    SvaraRadera